MAPPING 2: SYNOPSIS
[2. forslag, Zoe Christiansen, 23.10.02]

PROLOG

1
Lyden kommer på i den grafitti overmalte Campingvognen som står i inngangspartiet i det vi kaller Frontroom. Man hører stemmer innenfra og fjern musikk. Etter en stund åpner døren seg og en kvinne går opp mot inngangspartiet til det vi kaller for Middleroom. Hun stopper opp i åpningsportalen og ser seg tilbake. Lyden og lyset i campingvognen slukkes brått, samtidig som det heves bak henne i Middleroom. Kvinnen står nå i silouett, kanskje venter hun? Etter en stund går hun inn i det opplysteMiddleroom.

2
På den ene siden i Middleroom er en panelbesatt vegg, et slags skur i hvitt tre. I et hjørne står det kanskje en tv. På skjermen ses et bilde i sort/hvit; et avpillet tre, grener uten blad som ruskes av stormen, vi ser det som gjennom et vindu, fra et værelse i et hus. Vi kaller dette stedet for Det Hvite Rommet. Ovenfor Det Hvite Rommet, på den anden side av gangen ses 2 oppredde senger. Bak sengene på veggen er det projisert et stort videobilde av en kvinnes ansikt. Hun ligger på langs, kanskje i en seng. Hennes ansikt er dekket av svette, som etter et mareritt. Dette rommet kaller vi for soveværelset. Kvinnen fra campingvognen setter seg på en av sengene, glatter en pute, legger ansiktet mot den. Etter et par minutter oppløses videobildet i en sart, gul, flimrende farge.

3
Man hører lyd fra rommet bak. Lyden får oss til å tenke på et orkester som stemmes. Inngangspartiet er dekket av et stort teppe, rødt som i et gammelt teater. En mann kommer frem og trekker teppet bort eller river det ned. Bak teppet er det innerste rommet opplyst.

4
Det rektangulære rommet er dominert av en rekke høye vinduer, som portaler ut mot andre verdener. I midten, rett foran inngangsportalen, er det en trapp som fører opp til et vindu som ikke kan åpnes. På den høyre siden av det rektangulære rommet, på en hvit murvegg, er det tegnet opp en arkitektonisk skisse på Wagners Baureyth Opera. Foran tegningen er utøverne plassert på flere platå i ulike høyder. Mellom dem står monitorer og annet elektronisk utstyr, alt er del av samme installasjon. Vårt Orkester spiller med både lyd og bilde. Scenariet og de 7 menneskene er sterkt belyst, nærmest overnaturlig. På de 5 monitorene flimrer samme farge som i det etterlate videobildet på veggen i barnas soveværelse.

KONSERTEN1 SATS: WHITE MORNING
[4,5 min]
Musikken starter. Det er sangerinnens stemme som står i fokus. Der er lite handling i rommet bortsett fra musikken og eventuelle bevegelser i lyset og i fargenyansene på videomonitorene.

TRANSIT 1
[2 min]
Som en forlengelse av musikkens siste toner trer den kvinnelige danseren ut fra plassen sin i orkestret. Danserens kropp er som et instrument, musikkens spor er flettet inn i musklene. Hun danser det kroppen husker. Monitorene er i bevegelse og akkompagnerer danserens vei over gulvet.

2 SATS: BLIKKET
[4,3 min]
På monitorene ser vi bildet av kvinnen fra soveværelset. Hun står opp fra en mur, bak henne strekker linjer seg, som en vifte der peker bakut i tid. Det er kaldt. Kvinnen står helt stille. Av og til ser hun seg tilbake, som om hun venter på noen. Jeg forestiller meg at celloen nå er solo instrument, at det er den vi hører. Når 2. sats slutter blir skjermene tomme. Som et lys som blåses ut.

TRANSIT 2
[2 min]
Denne overgangen starter i mørket. På monitorene ser vi bilder av hender som rører tastene på lydbordet. De som operer elektronikken fremheves, enten via lyset eller via monitorene. Av og til flimrer skjermbildet og et utydelig omriss av en manns ansikt dukker opp. Vi ser aldri ansiktet tydelig. Når vi tror at vi kan se ham skifter bildet tilbake til hendene eller bilder av ledninger, knapper og annet elektronikk. Bildet er preget av atmosferisk støy. Noe som forstyrrer.

3 SATS: GHOST/ANGEL
[4,25 min]
Den mannlige danseren går frem i rommet. På monitorene ser vi for første gang bilde av danserne. Sekvensen filmes fra bakfra, foran publikum. En silouett mot de lyse veggene, skygge...

TRANSIT 3
[1 min]
Mannens ansikt kommer frem igjen. Kun monitorene er i bevegelse. Sva støy.

4 SATS: IKKE VÆR REDD
[2,55 min]
Dobbel solo. Kroppens tolkninger av sangerens stemme. Dette partiet er preget av patos og det vises i dansernes bruk av referanse til posisjonene som vi kjenner fra opera.

TRANSIT 4
[2 min]
Bilde av grener som ruskes av stormen. Det er vinter. Bildet er forrykket i tid så bevegelsene tegner seg som penselstrøk over projeksjonsflaten. Der er ennå ingen lyd av stormen som snart skal komme.

5 SATS: NIGHTWOOD
[6,19 min]

del 1
Bildene av stormen intensiveres. Rytmen stiger. Lys farer over monitorene som lyn, en elektrifisering av hele orkestret som kan forsterkes av lyssettingen. Av og til fades til opptak av cellistens hender eller buens bevegelser over strengene.

del 2
Bildet av buens bevegelse eksploderer i lys. Den lysende gule fargen og sangen er nå det dominerende. Monitorene er tilbake som fargeflater.

EXIT

print this