...kula.
74#74
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...dB
Faktoren 20 ser litt tilfeldig ut. dB-skalaen er egentlig tenkt brukt i forbindelse med effekter, ikke amplityder. Effekten er proporsjonal med kvadratet av amplityden. Faktoren blir derfor 10 hvis vi snakker om effekter. Hvis vi i tillegg snakker om Bel istedenfor desi-Bel, blir faktoren 1, i analogi med f.eks. liter og desiliter.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...faseforhold.
Det er imidlertid ikke uvanlig at spektrografer også kan vise "fasespekteret"
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...envelope.
Det finnes et godt norsk ord, nemlig omhyllingskurve. Dette er imidlertid ikke mye brukt i musikkbransjen.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...ringmodulasjon).
Vi vil faktisk høre 10 pulser i sekundet, fordi vi får en amplitydetopp både for den positive og den negative halvperioden til den modulerende sinusoiden. Den sanne periodisiteten er imidlertid 5 Hz, fordi annenhver topp er "snudd opp ned" (denne fotnoten er sikkert bare forvirrende).
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...mellomøret.
At de "lyse" sansehårene ligger mest ubeskyttet er nok noe av årsaken til at vi mister de høye frekvensene først når øret skades av kraftige lyder.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...her.
Dette heter homogene randbetingelser i matematikken
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...sinusoider.
Hvis vi tenker oss at vi utvider strengen periodisk, følger dette av Fouriers teorem
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...meter,
Målt på et eksemplar som er utstilt på Paleontologisk Museum i Oslo. Gå og ta en titt selv!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...nøyaktighet
At ørkenreven har så store ører kan delvis også ha med temperaturkontroll å gjøre
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...plan.
Når en katt jakter, peker ørene framover mot byttet som den vil lokalisere. Når den er redd, peker ørene utover, slik at den får en mer omnidireksjonal respons som kan oppfange fiender som kan komme fra alle retninger.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...hørselen.
Se Norges Dyr, Fuglene, bind 5
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...retningsbestemmelsen
Senere refleksjoner gir ytterligere informasjon som også bidrar til retningsbestemmelsen
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...resultat
Dette avsnittet er ikke helt korrekt og fullstendig. En av flere kompliserende faktorer er effekter av pulsbredden fra D/A-omformeren.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...D/A-omformerne.
Igjen er dette noe forenklet, idet kvantiseringsstøyens energi-innhold gjennomsnittlig er noe mindre enn peak-verdiene vi har sett på. En mer korrekt likning er 143#143.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...Nyquist-frekvensen.
Dette kan ofte høres som en ringing på samplere når man transponerer langt ned, fordi rekonstruksjonsfiltrene ikke følger med samplingsfrekvensen nedover. Denne effekten blir ofte feilaktig kalt aliasering.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...ringmodulasjon.
Også kjent under navn som blanding, heterodyning, balansert modulasjon
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...carrier.
Denne ordbruken er tatt fra radioteknikken
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...modulatorfrekvensen
Bemerk analogen til ringmodulasjon, men der hadde vi bare to sidebånd
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...senkes.
Dette er et mye brukt test-signal, og kalles en chirp
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...tid.
Terje Syversen: Syntese av Musikalsk Lyd, hovedoppgave ved Institutt for Fysikk, Universitetet i Oslo
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...bredere)
I kvantemekanikken er dette kjent som Heisenbergs usikkerhetsrelasjon. Hvis vi betrakter partikler som bølger, vil frekvensen avhenge av partikkelens masse etter likningen 184#184 der f er frekvens, m er masse, c er lyshastigheten og h er Planck's konstant. Et elektron har meget liten masse og dermed meget liten frekvens. For å bestemme massen (les: frekvensen) må vi dermed betrakte elektronet over et langt tidsrom, slik vi så over. Siden elektronet beveger seg i løpet av dette tidsrommet, vil bestemmelse av posisjon og fart bli upresis. Vi kan derfor ikke angi en bestemt posisjon for elektronet, men bare plassere det innenfor et område som vi kaller en elektronsky. Usikkerhetsrelasjonen er gjenstand for mye mystisering og tåkelegging (New Age, Frithjof Capra etc.), men som vi ser dreier det seg om en høyst prosaisk og grei sammenheng.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...frekvensområde.
Vi håper at det er bare en slik sinusoid komponent i hver kanal, men dette vil ofte ikke slå til (f.eks. ved hvit støy)
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...(korn).
Bergarten granitt består av bittesmå korn, og har fått sitt navn av den samme stammen
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...separat
Det er den engelske komponisten Trevor Wishart som har pekt på dette
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...dette.
Hvis delay-tiden settes meget liten, er vi tilbake i Karplus- Strong-algoritmen!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

\yvind Hammer
Fri Feb 21 21:39:51 MET 1997