To bokanmeldelser

Det er alltid en glede å komme over noe man ikke vet (nok om) fra før, og jeg har i det siste skrevet to bokanmeldelser, begge for Organised Sound. Jennifer Iversons bok tar for seg etterkrigstidens landskap spesielt i den elektroniske musikken, og Leigh Landys bok er en slags lytteguide for mange slags typer teknologibasert musikk. Anmeldelsen av Iversons bok er her, og anmeldelsen av Landys bok kommer på trykk senere i år.


Bridging the Gap

Jina Chang, Randi Godø og jeg har fått antatt enn poster til konferansen Bridging the Gap hos Nasjonalmuseet i Oslo den 23. og 24. november 2023. Posteren har tittelen Reconstructing multimedia from material intentions and uncertain sources. Her er nettsiden for konferansen. Dette er siste publikasjon fra prosjektet om rekonstruksjonen av Blikk (1970)


NYCEMF – Reconstructing sound and music in a multimedia installation – authenticity and conflicting sources

Fikk akkurat vite at artikkelen «Reconstructing sound and music in a multimedia installation – authenticity and conflicting sources» har blitt akseptert til årets NYCEMF. Denne musikksamlingen har blitt stadig viktigere gjennom mange år, og jeg ser frem til å presentere. Å bringe arbeidet med installasjonen «Blikk» frem foran et internasjonalt musikkmiljø er viktig, fordi det kan vise seg nyttig for andre som kommer til å arbeide med liknende prosjekter. Her er teksten.


Norsk lydarkivkonferanse 2022

Den 25. og 26. April arrangeres Norsk lydarkivkonferanse på det Deichmanske bibliotek i Oslo, og jeg har en presentasjon den 26. Den bygger på boken «Elektrisk lyd i Norge» fra 2019, samt nyere forskning fra Norsk kulturråds rammeverk Skapende praksiser i musikk (2021-22).

Her er programmet.